foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Świetliczak w domu.

26.04.2020 - O CZYTANIU

26.04.2020 – O CZYTANIU

 

„ Dom, gdzie znajduje się książka jest przybytkiem słońca” napisał Kornel Makuszyński ale czy rzeczywiście?

Z książkami jest przecież tak, że nie chodzi o to, by je gromadzić ale przede wszystkim czytać. Można pożyczać je z biblioteki, można czytać w internecie, korzystać z  audiobooków. W dzisiejszych czasach czytanie jest naprawdę proste - czy czytamy przez to więcej, czy uczymy tego dzieci?

„ Łatwiej niektórym książkę napisać, niż drugim ją przeczytać” (Alojzy Żółkiewski) i taka jest niestety prawda.

Ile zatem czyta statystyczny Polak? Przeciętny Kowalski nie czyta wcale!!!  W 2018 roku czytanie przynajmniej jednej książki w ciągu roku zadeklarowało 37 procent respondentów. Zastanawiają się tęgie mózgi dlaczego tak mało rodziców czyta swoim dzieciom…i to jest odpowiedź. Sami nie czytają dla siebie, nie jest im znana przyjemność czytania. Jak zatem mają przekazać tę umiejętność następnemu pokoleniu?   

W 2001 roku pojawiła się wielka akcja „ Cała Polska Czyta Dzieciom”. Autorom zależało, by dzieci polubiły czytanie i więcej czytały. Po latach okazało się, że dzieci nie czytają… mało tego, nie znają języka. Świat dookoła nich zmienia się za szybko, postęp ekonomiczny, szaleńczy pęd ku…wszystkiemu jest okupiony właśnie słabymi relacjami pomiędzy rodzicami i dziećmi, brakiem czasu i energii we wzajemnych kontaktach.

Rodzice nie bawią się już z dziećmi, nie rozmawiają, nie czytają a zamiast tego sadzają pociechy przed wszelkiego rodzajami ekranami. Takie dzieci nie mają możliwości na prawidłowy rozwój mowy. Aby nauczyć się języka (co jest konieczne by czytać i rozumieć tekst) potrzebny jest KONTAKT EMOCJONALNY Z BLISKĄ, ŻYWĄ OSOBĄ.

Dlaczego czytanie jest tak ważne dla dziecka? Korzyści jest wiele - poszerza słownictwo, uczy myślenia, dostarcza wiedzy o otaczającym świecie. Częstym błędem popełnianym przez rodziców jest założenie, że z chwilą pójścia do szkoły dziecko gotowe jest do samodzielnego czytania. Psycholodzy, językoznawcy mówią, że to dla niego za duże wyzwanie. Dlatego specjaliści radzą by kontynuować czytanie dzieciom do 12 r.ż. a nawet dłużej. Dobrze byłoby wieczorami uczynić czytanie rytuałem, tradycją, czymś co się cyklicznie, co bez względu na okoliczności pojawia się codziennie. Coś na co każdy dzieciak czeka, bo wie, że to ten czas tylko dla niego i dla mamy czy taty.

Czytanie a czytanie to różnica. Wieszcz narodowy Cyprian Kamil Norwid mówił „Ktoś powie, że czytać każdy umie, zaprawdę mało kto czytać potrafi”. Aby zatem rozkochać dziecko w czytaniu ważny jest sposób czytania, interpunkcja, wyczuwanie, przekazywanie  emocji bohaterów. Odpowiednia interpretacja pozwala małemu odbiorcy lepiej zrozumieć czytany tekst, co jest tak ważne na tym etapie rozwoju dzieci. Ponadto problemy bohaterów tłumaczą otaczający dziecko świat. Aby czytanie miało głęboki sens powinno dawać obu stronom po prostu przyjemność. Nie wybierajmy więc ambitnych książek ani lektur na wieczorne czytanie. Niech ta czynność będzie odpoczynkiem, ukojeniem. Czytajmy po prostu dla samej przyjemności czytania. Róbmy to w przyjazny dziecku sposób a wtedy nieświadomie będziemy wspierać, uzupełniać cały proces edukacji. Nie wymaga to żadnych nakładów ( książkę pożyczamy wspólnie z dzieckiem z osiedlowej biblioteki), ani szkolenia. Potrzebna jest tylko dobra wola.

WSPÓLNE czytanie, CIEKAWYCH książek, WYBRANYCH przez dziecko, nie dla oceny ale DLA PRZYJEMNOŚCI buduje kompetencje językowe, poszerza wiedzę i daje motywację, pokazuje, że KSIĄŻKI SĄ SUPER.

Dlatego zaleca się rodzicom, czytać dzieciom od urodzenia. Maluchy od zawsze potrzebują tylko najprostszych rzeczy, więzi z mamą, tatą, poczucia bezpieczeństwa, możliwości samodzielnego doświadczania świata. Dziecko musi biegać, wspinać się, malować, majsterkować, ćwiczyć różnorakie czynności a przede wszystkim bawić się z rówieśnikami. 

Dziecko uczy się otaczającego go języka gdy do niego mówimy, zabieramy na wycieczki do biblioteki czy muzeum ale i do lasu. Polecam dzisiaj, gdy nie możemy wychodzić z domu zabrać dzieci w wirtualne spacery do muzeum, galerii…

 

Wirtualne spacery:

 

 Kopalnia Soli w Wieliczce online

Zamek w Malborku wirtualny spacer

Muzeum Powstania Warszawskiego

Muzeum Zamoyskich w Kozłówce wirtualne zwiedzanie

Westerplatte

Zamek Królewski w Warszawie

Muzeum Zabytków Kultury Technicznej w Gnieźnie

Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie

Panorama Racławicka Wrocław

Muzeum Narodowe Warszawa polecam salę z twórczością Jana Matejki

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie

Muzeum Porcelany Ćmielów

Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu

Zamek Piastów Polskich w Brzegu

Wawel

 

Na portalu: kukulturze.pl można zwiedzać wiele muzeów na świecie

 

Guggenheim Museum, Nowy Jork

Musee  d’Orsay, Paryż

British Museum, Londyn

National Gallery of Art., Waszyngton

National Museum of Modern and Contemporary Art, Seul

Rijksmuseum, Amsterdam

Van Gogh Museum, Amsterdam

Pergamon Museum, Berlin

National Museum of Anthropology, Meksyk

MASP, Sao Paulo

The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Uffizi Gallery, Florencja

Pobierając aplikację Google Arts & Culture można zwiedzać wirtualnie inne miejsca

 

Spektakle dla dzieci

 iteatr.tvp.pl

… albo po prostu poczytajmy Mikołajka…znów, po raz setny. Można kupić przez internet i dodatkowo wesprzeć w tak ciężkich czasach ukochaną księgarnię czy wydawnictwo. Same korzyści.

 

Copyright 2021  Rocket Kids / Wszelkie prawa zastrzeżone. Redaktor: Pani Monika.

 

 Designed by www.diablodesign.eu.