25.04.2020 – JAK CAŁĄ RODZINĄ DBAĆ O PLANETĘ
Rośnie świadomość wśród wszystkich, że dbanie o planetę to nasz wspólny obowiązek i każdy powinien dołożyć swoją cegiełkę. Edukacja szkolna zawiera również elementy wychowania czy edukacji ekologicznej. Warto zatem połączyć nasze wysiłki.
Celem takiej szeroko pojętej edukacji czy może lepiej wychowania w duchu eko jest zaszczepienie miłości do środowiska w dzieciach tak, by wyrosły na świadomych, dających dobry przykład obywateli.
W procesie wychowania i uczenia dzieci mądrych wyborów konieczne a nawet najważniejsze jest dawanie dobrego przykładu. Na nic się zdaje ciągłe powtarzanie poleceń gdy sami ich nie przestrzegamy w swoim życiu. Dlatego dobre nawyki ekologiczne warto pokazywać.
Warto również rozmawiać. Im wcześniej tym lepiej. Można się posiłkować licznymi książkami na tematy ekologii napisanymi specjalnie dla dzieci.
Konkretne działania mające na celu oszczędzanie zasobów planety Ziemi to niemarnowanie prądu, wyłączanie światła wszędzie tam, gdzie nikogo nie ma. Stosowanie energooszczędnych żarówek i takiego sprzętu AGD. Możemy również prasować tylko wtedy gdy uzbiera się naprawdę duża ilość prania. Niektórzy z ekologów zalecają nawet nieużywanie żelazka. To, przyznaję naprawdę wyzwanie bo lubię wyprasować niektóre rzeczy. Muszę przyznać jednak, że udało mi się zredukować ilość prasowanych ubrań. Można również baczyć uważnie by nie grzać piekarnika za długo przed wstawieniem ciasta. To wydawać może niewiele daje ale w globalnych zabiegach o oszczędności może się tego uzbierać całkiem sporo.
Niemarnowanie wody w dobie suszy jaka nam dziś zagraża i gdy płonie Biebrzański Park wydaje się koniecznością a nie możliwością. Uczmy zatem dzieci oszczędzać te podstawowe zasoby zakręcając wodę gdy myjemy zęby, mydląc dłonie, czy pod prysznicem. Zamiast kąpieli zachęcajmy do korzystania z prysznica, zamiast pełnej wanny lejmy wodę do połowy…to w skali świata naprawdę olbrzymie ilości. Gdy myjemy warzywa czy owoce wodą zebraną w misce możemy podlać kwiaty…
Niemarnowanie jedzenia ma dziś ogromne znaczenie, warto i tutaj rozmawiać. Gotując posiłki można brać pod uwagę preferencje domowników by nie wyrzucać produktów, których nie lubimy. Gdy ktoś nie jest głodny odczekajmy by nie zapełniać talerza a później pozostałą resztę wyrzucić, nakładając jedzenie bierzmy niewielkie porcje. Zawsze można przecież dołożyć… lepiej niż wyrzucać nadmiar. Nadmiar ugotowanych produktach można mrozić.
Niemarnowanie zasobów zakłada podstawową wiedzę, którą możemy przekazywać dzieciom, że aby cokolwiek wyprodukować trzeba do tego zużyć określone ilości wody, prądu. Dotyczy to również przedmiotów, które używają nawet dzieci, a wiec ubrań i zabawek. Uczmy więc w duchu eko szanowania wszelkich rzeczy, które kupujemy. Ograniczajmy ilość kupowanych. Tak naprawdę, teraz w dobie izolacji możemy się przekonać ile zbytecznych rzeczy kupujemy a ile ich naprawdę potrzebujemy. To prawda, że teraz mamy mniejsze potrzeby, bo mniej bywamy w przestrzeni publicznej ale na pewno możemy część nabywanych rzeczy ograniczyć. Ważne jest również utrzymywanie rzeczy, które mamy w dobrym stanie by służyły nam dłużej, naprawiajmy te, które naprawić można, choć prościej byłoby kupić nowe. Kupujmy również artykuły z drugiej ręki, oddajmy, sprzedajmy te, których już nie potrzebujemy. Nowe książki, zabawki można sobie pożyczać lub kupować używane. To jest zupełnie nowy trend społeczny, rozwijający się głównie w dużych miastach…ale to dobry pomysł.
Całą rodziną dbajmy o środowisko wybierając energooszczędne artykuły AGD, używając zmywarki do naczyń, która zużywa mniej wody ( 4 razy ), oszczędza czas i jest higieniczna, nie zapominajmy, by zastępować całą masę produktów czyszczących i piorących ekologicznymi produktami. Pozwala to zużywać mniej, silnie uczulających, żrących substancji w otoczeniu małych dzieci. Wszystkie one trafiają przecież do oczyszczalni ścieków a wiele wraca znów do środowiska. Zanim otworzymy lodówkę zastanówmy się co chcemy wyciągnąć. Zanim włączymy pralkę sprawdźmy czy jest pełna. To są realne oszczędności w naszej rodzinie.
Robiąc zakupy pakujmy je w ekologiczne opakowania, używajmy swoich, wielokrotnego użytku, są nawet plastikowe pojemniki by kupować „mokre rzeczy” nie pakując ich w plastik. Chętniej wybierajmy produkty eko, certyfikowane, fair trade, gdzie nie zatrudnia się dzieci przy ich produkcji a pieniądze trafiają do regionalnych rolników nie tylko dużych koncernów.
Stosujmy filozofię ZERO WASTE – ponownie, kreatywnie używajmy zużyte rzeczy, które normalnie po prostu wyrzucamy, fusy z kawy świetnie nadadzą się na peeling ciała, pudełka po butach przechowają drobiazgi, jako zabawki sprawdzą się, różne papierowe pudła, a te po telewizorach to już bomba z pomysłami dla przedszkolaka, z zagubionej skarpetki można wyczarować świetne pacynki.
Czy to mało?